ההומור של הוקוסאי

אף פעם לא נמשכתי לנופים, ובגלל זה גם לא לציירי נופים.

כשאומרים לי, היינו בטג'יקיסטן (אלסקה/רומניה/נורווגיה) וראינו נופים עוצרי נשימה, אני שמח שלא הייתי שם ולא הייתי חייב לעצור את הנשימה. אני אוהב את הנשימה שלי בלתי עצורה.

כשהמורה שלי לחיתוך עץ, יעקב פינס, חשף אותנו לחיתוכי העץ של הוקוסאי די השתעממתי. גם כי רובם היו נופים (רק את הפוג'יאמה הוא צייר 36 פעמים) וגם כי הייתי בן 17.

רק מאוחר יותר בחיי, כשגיליתי את ההומור המצוין שלו (של הוקוסאי לא של פינס), הכנסתי את הוקוסאי למוזיאון הפרטי שלי.

הציור המוכר ביותר של הוקוסאי הוא הגל הזה:

01
הגל הגדול בסמוך לקאנאגאווה

הנה צופה סקרן, המביט באחת הווריאציות של הגל הכי מפורסם בעולם:

02

והנה שימוש מעניין בגל הזה באמנות רחוב:

03

שמו המלא הוא קטסושיקה הוקוסאי אבל אם תחפשו יתברר לכם שהוא השתמש בשמות רבים.

זה הדיוקן הידוע שלו:

04

הוקוסאי נולד ב-1760, ארבע שנים לפני שהוגארת מת. הוא בערך בן דורם של תומס רונלדסון וג'יימס גילראי, גדולי הקריקטוריסטים האנגלים של התקופה. הוא היה צעיר מגויה ב-14 שנה.

הזכרתי את ארבעת השמות האלה כי ברשומה הזאת אביא את הצד ההומוריסטי-סאטירי של הוקוסאי.

הרצון לכתוב רשומה על הוקוסאי בא לי כשקיבלתי לפני זמן מה את הספר הזה מיאיר גרבוז:

05

הספר מקבץ מבחר מצומצם מאוד מתוך האוסף הענק של הוקוסאי שנקרא מאנגה.

הוקוסאי, בדומה לליאונרדו דה-וינצ'י, ראה את עצמו חוקר. אבל אם דה-וינצ'י היה מדען, הוקוסאי, בעולם של טרום הצילום הכין מעין אנציקלופדיה של העולם החזותי.

הוא קרא לה מאנגה. פירוש המילה הוא (בקירוב) "משהו מצויר". היום אצל היפנים מאנגה זה קומיקס.

הכרך הראשון של המאנגה ראה אור ב-1814, כשהוקוסאי היה בן 54. לאט לאט יצאו שאר הכרכים וכולם זכו להצלחה עצומה.

12 כרכים יצאו בחייו ועוד שלושה לאחר מותו. בסך הכול יש במאנגה 800 עמודים ויותר מ-4,000 נושאים.

התהליך בחיתוכי עץ היה שהאמן היה מכין את הרישומים וחותכים מקצועיים היו מכינים את גלופות העץ שמהן הודפס הספר המקורי.

בהקשר הזה אני מזכיר לכם גם את תומס בוויק האנגלי, שהוא בן גילו של הוקוסאי, ועליו כתבתי בהרחבה בעבר. גם הוא הכין מעין אנציקלופדיה חזותית, אבל במקרה שלו מדובר בגלופות שהיה משכיר למו"לים כדי שידפיסו מהן. למאנגה יש יותר ערך לימודי/תיעודי.

כאמור ברשומה הזאת אתייחס בעיקר לאיורים ההומוריסטיים, ורובם של אלה עוסקים בדמות האנושית.

אני לא מכיר את התרבות היפנית וגם באמנות היפנית איני בקי, אבל השפה החזותית של הוקוסאי מרתקת אותי מכמה סיבות.

הראשונה היא התיעוד.

הוקוסאי ניסה להבין את העולם החזותי על ידי כך שאייר אותו. אבל בניגוד לאיורים "מילוניים", שמנסים לתאר חפץ, אדם, חיה ואפילו גל, באופן "אובייקטיבי" ובסיטואציה "קלאסית" (עיינו ערך בוויק), הוקוסאי מתעניין בעיקר בתנועה, כך שנושאי הציור שלו מופקעים מהצורה הרשמית שלהם ויוצרים צורות שלפעמים המסתכל מתקשה לפענח אותן.

הנה למשל שמונה אנשים שמנים בפוזות של מנוחה:

06

והנה כמה סצנות מאותה כפולה של אנשים רזים, שבשונה מהשמנים, כפי שהוקוסאי מסביר לנו, הם חסרי מנוחה:

07

הסיבה השנייה היא הלבוש.

להבדיל מהאמנות האירופאית, שבה הגוף העירום היה הבסיס לתיאור הדמות האנושית, היפנים, והוקוסאי בפרט, מתייחסים ללבוש כמעט כחלק מהאנטומיה.

08

לפעמים גם הגוף העירום מקבל אצל הוקוסאי קפלים, עד שנדמה שמדובר בבד.

8a

כשאתה מכור לתנועה כמו הוקוסאי, ואוהב להשתעשע בבדים, מה יותר משעשע מאשר התמודדות של הולכי רגל עם רוח חזקה ולא צפויה?

09

והסיבה השלישית והעיקרית שבגללה אני אוהב את הרישומים שלו מתוך המאנגה היא שהוא מעמיד את הדמויות שלו בסיטואציות לא רגילות שרק הדמיון הנפלא שלו ממציא, ועל ידי כך מגיע לקומפוזיציות משעשעות – סוג הומור שלא כל כך מקובל במערב.

הנה כך הוא מתאר את הציור הבא: "אנשים בעלי אף ארוך מדגימים את כישרונם, בעוד אישה בעלת אף ארוך מתחרה איתם על ידי כתיבת סימנים על מחיצה בעזרת מכחול הקשור לאפה".

10

תיאור הרישום הבא הוא: "צאצאים למשפחה מכובדת; אחד מהם צובע גבות על מצחו, שני צובע את שפתיו ושיניו מול ראי מגדיל. למטה, דנדי שעושה הצגות דורך על גלימה של מישהו אחר ובאמצע דמות שנראית כמו ערימת בגדים מרושלת".

11

הדמויות האנושיות הן מוטיב מרכזי של המאנגה. הוקוסאי צייר אין ספור בעלי מקצוע, בדרנים ואקרובטים.

12

הנה כך הוא מתאר את מעשה הפיסול. צריך להתבונן היטב בציור כדי לפענח את הנושא:

13

ואפילו סוגים שונים של עיוורון:

14

וכאמור גם קומבינציות שהוא המציא. למשל סמוראי מבצע חרקירי ולידו צפרדע ענקית (למה הוא מתכוון לעזאזל?..)

15

האהבה שלו לציור בעלי חיים הביאה אותו, כמו בציורי בני האדם ואפילו יותר, ליצור מצבים דמיוניים.

הנה האיור על המשל הידוע על העיוורים והפיל:

16

שימו לב לרישום הבא: אישה (אם אתם רוצים לדייק אז היא קורטיזונה ששמה קאנקוֹ קאיזוֹ), שיש לה כוחות עצומים, מרסנת סוס משתולל על ידי כך שהוא קשור לסנדל שלה.

במקרה הזה הנושא הגיע אליו מאגדה מהמאה ה-13:

17

או האיור הזה של תמנון שטורף דייג:

18

אני אוהב את העכברים שלו, או כמו שהוא קורא לאיור "הכפר הסודי של העכברים".

אין לי ספק שגם ארט ספיגלמן הכיר את האיורים האלה.

19

לפעמים הוא מביא וריאציות על נושא אחד. הנה שני עמודים שהוא מקדיש לאנפות:

20

והנה פיל ששישה אנשים מברישים אותו. איזה איור נפלא..

21

שמתם לב שבאיור הזה כולם חובשים כובעים? הוקוסאי אהב לצייר תנועות רבות של בני אדם, שבכולם הכובע מסתיר את הראש, ואז הכובע הוא מעין ראש:

22

וכמובן, פרט לנטייה שלו להפוך בני אדם וחיות למפלצות, הוקוסאי מכניס לאוסף שלו יצורים דמיוניים מהמיתולוגיה היפנית, למשל "תושבי הארצות הברבריות":

23

או היצורים האלה בעלי הצוואר הארוך:

2425

הוקוסאי הוא ללא ספק היוצר היפני שהשפיע יותר מכל יפני אחר על האמנות האירופית. על הצד הזה דילגתי ברשימה.

כשהיינו מתכנסים אצל יעקב פינס ומדפדפים באוסף חיתוכי העץ היפנים שלו היה שם גם כמובן חברי ובן כיתתי אבנר כץ. אין לי שום הוכחה שהדמויות שאבנר משלב היום בציורים המצוינים שלו מקורן בהוקוסאי, אבל יש משהו בתנועה האנושית המאולצת שעוברת דרך הזיכרון הוויזואלי של האמן, שבעיני דומה אצל השניים.

הנה אוסף דמויות של הוקוסאי:

26

והנה אוסף דמויות של אבנר. במקור הן בצבע. בכוונה הפכתי אותן לשחור-לבן:

27

והנה רישום של אבנר, שהוקוסאי היה שמח לחתום עליו:

27a

אני שוב חוזר ומדגיש שלא התכוונתי להביא רשימה מקיפה על הוקוסאי ובוודאי לא על האמנות היפנית.

רציתי להציג לכם דמות מקורית ומפתיעה של יוצר, שהתחיל ליצור דברים בעלי ערך רק בגיל 50, וכשהיה בן 70 הסטודיו שלו עלה באש וחלק גדול מיצירותיו לא שרדו. אם כי חלק גדול מעבודותיו היו חיתוכי עץ, והדפסים רבים נשמרו מחוץ לסטודיו.

והנה לסיום דברים שהוקוסאי כתב על עצמו כשהיה בן 74:

מאז שהייתי בן שש הייתה לי תשוקה להעתיק את צורתם של דברים, ומאז גיל 50 פרסמתי הרבה ציורים, אך מכולם עד גיל 70 אין דבר שכדאי להתחשב בו. בגיל 73 הבנתי באופן חלקי את המבנה של חיות, ציפורים, חרקים ודגים, והחיים שבדשאים ובצמחים. וכך, בגיל 86 אוסיף להתקדם. בגיל 90 אחדור עוד יותר לסוד המשמעות ובגיל 100 אולי באמת אגיע לרמה של המופלא והאלוהי. כשאהיה בן 110, כל נקודה, כל קו יהיו להם חיים משל עצמם. הלוואי שהשמיים המעניקים חיים ארוכים יתנו לי הזדמנות להוכיח שאני לא משקר.

28

מאחר שרוב העבודות שלו עברו את שלבי חיתוך העץ וההדפס, חשבתי שיהיה מעניין לראות גם רישום שנעשה במכחול ושאינו הדפס:

29

6 תגובות בנושא “ההומור של הוקוסאי

  1. אני אוהב מאוד את 36 ציורי הפוג'י של הוקוסאי, בין השאר כיוון שבאמצעותם הוא מספר סיפורים ומציג את חיי היומיום ביפן של תקופתו. פוג'י והגל הוא ללא ספק הציור הכי פופולרי ביפן. הוא מציץ אליך מכל פינה. בפרוספקטים של משרד התיירות, על גב כרטיסי רכבת, ניירות אריזה, פזלים, כלי אוכל, משחקים, כרזות פרסומת ובכל מיני הקשרים שונים ומשונים שאני לא מצליח אפילו להזכר בכולם. מאוד מעניין שהבאת מבט אחר לחלוטין על אומן נפלא כל כך, חזרתי לספר שלו – הניתוח שלך עזר לי להבין כמה ציורים שהתעלמתי מהם עד עתה… תודה לך (וליאיר)

    אהבתי

  2. הי דני ותומר

    תודה על הפוסט המחדש והנהדר. מצאתי עוד שימוש נפוץ לגל של הוקוסאי : כאימוג'י. זה התחיל כנראה עם האימוג'י תוצרת אפל שנעשה במוצהר בהשראת הוקוסאי, וממשיך בווריאציות שלו שמופיעות כאימוג'י של גל בגוגל, מיקרוסופט, פייסבוק, טוויטר, ווטסאפ ועוד. זה שמופיע בווטסאפ הוא הכי דומה למקור. מתקבל הרושם כי אי אפשר למצוא באינטרנט אימוג'י של גל שלא נראה כמו הגל של הוקוסאי.. לא הצלחתי להדביק כאן את התמונות, אבל אם מישהו רוצה לראות אותן ביחד, וזה די מפליא, הן נמצאות באתר של Emojipedia בלינק של עמוד הגל: https://emojipedia.org/water-wave/

    אהבתי

  3. תודה, דני שהכרת לי את הוקוסאי. הכרתי היטב את ציור הגל המפורסם אך לא זכרתי את שם האמן שאחראי לו. נפלא לפתוח את הצמצם ולראות מבחר נהדר של ציוריו. אכן אמן נהדר.
    אגב, ציור העכברים העלה בזכרוני את איוריה של ביאטריקס פוטר הבריטית. האם תוכל להעשיר אותנו ברשומה על עבודותיה?

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.