ארתור שיק – מריאליזם לתקומה

לפני זמן מה העליתי כאן רשומה על התסריטאי והסופר בן הכט, והבעתי תמיהה שנכדיו הפוליטים, שמנהלים היום את מדינת ישראל, לא מבליטים את שמו כאחד מגיבורי התקומה של מדינת ישראל, מה גם שבצד הזה של המפה הפוליטית אין צפיפות של אנשי רוח, אמנים ויוצרים.

אני חוזר על אותה תמיהה, ואפילו ביתר עוז, לגבי תאומו האמנותי של בן הכט, וכוונתי לארתור שיק, שנולד באותה שנה שבה נולד בן הכט, 1894.

01

גם ארתור שיק היה שייך ל"קבוצת ברגסון" הרוויזיוניסטית שהתקבצה סביב אישיותו של הלל קוק ותמכה באופן פעיל בארגוני האצ"ל והלח"י.

השנה (2018) נערכה בניו יורק תערוכה גדולה של יצירותיו של ארתור שיק.

חברי היקר חיים שקד הוא מעריץ גדול של שיק.

02
חיים שקד

חיים נתן לי את הקטלוג המפואר הזה, שראה אור לרגל התערוכה:

03

תודה לחיים ולרותי שקד. הרשומה הזאת מוקדשת לכם.

מי שידפדף בקטלוג כשהוא מצויד בידיעה ששיק מת בגיל 57, לא יהיה מסוגל להאמין שהאיש הזה צייר במו ידיו את מה שיש פה.

הכפייתיות שלו לריאליזם ולפרטים מעמידה בצל את נורמן רוקוול וכמעט כל מאייר אמריקאי אחר.

קשה לכנות את מה שהוא עשה בכינויים "ציורים", "איורים" או "קריקטורות", ולכן אני מאמץ את המונח "אילומינציות".

אילומינציות היו האיורים בספרים שנעשו בטרם היות הדפוס, דהיינו ציורים שנעשו ביד על גבי הספרים.

ההיסטוריה ארוכת השנים של האילומינציות (שהיא ארוכה יותר מאשר ההיסטוריה של האילוסטרציות) קבעה בתודעתנו שפה חזותית מסוימת, בין השאר בגלל הקשר של הציור לטקסט, שגם הוא כזכור נכתב ביד.

כדי להמחיש זאת, הנה שלוש סריקות מההגדה לפסח של ארתור שיק:

04

05

06

שיק, יליד לודז' שבפולין, עבד כמה שנים גם בפולין וגם בלונדון על ההגדה הזאת, שנחשבת ליצירה החשובה של חייו.

ה"טיימס" הלונדוני הגדיר אותה כאחד הספרים היפים ביותר שראו אור אי פעם מאז המצאת הדפוס.

בשנות ה-30, כשעבד בלונדון על הציורים להגדה, שיק שיבץ סמלים נאצים בציורים שהיו אמורים לייצג רוע, אבל השלטונות באנגליה, שניהלו אז מדיניות פייסנית כלפי הנאצים, ביקשו ממנו לשנות את הציורים האלה.

שימו לב לנחש הזה מתוך איור להגדה:

07

הוא יופיע בעתיד כאחד מהסמלים הנאצים בציורים שלו:

08

09

אבל בהגדה שיק ניקה ממנו את צלבי הקרס.

לימים, כשהיה בארצות הברית, הוא היה הצייר/מאייר הפעיל ביותר בלוחמה החזותית נגד הנאצים ושותפיהם.

מי שינסה לפענח את ה"הומור" שלו – ובעיקר ישווה את ה"קריקטורות" שלו לאלה של לוֹ או ג'יילס האנגלים שהיו קריקטוריסטים פופולאריים בזמן מלחמת העולם השנייה – יגלה שהקריקטורה של שיק מתבססת בעיקר על מפלצתיותן של הדמויות, שמתבטאת בביצוע עמלני, שלא מוותר על אף פרט, ובקומפוזיציות מורכבות שבהן הוא משלב בדרך כלל כמה דמויות.

10

11

12

בשנת 1941, כשאמריקה הסתכלה עדיין מרחוק על מה שקורה באירופה, הוציא שיק את הספר הזה:

13

זה היה הספר ראשון באמריקה שהביא את זוועות הנאצים באופן בוטה וחד משמעי אל הציבור האמריקאי, שלא עיכל אותו בקלות.

שמונה מהציורים הסאטיריים החשובים שלו בתקופת המלחמה התפרסמו בשער של המגזין Collier’s.

זה היה הראשון שבהם:

14

והנה עוד כמה:

1516

שיק יצר כמה פרודיות על יצירות ידועות כמו זאת, שהיא וריאציה על ארבעת פרשי האפוקליפסה של דירר:

17

חלק מעבודותיו בשנות ה-40 הוקדשו כאמור לזוועות השואה:

18

באיור של שני הילדים שעומדים למשפט בפני הימלר וצוותו הוא נוגע כבר בקיטש:

19

גם על ציור ההתקוממות שנקרא Modern Moses לא יחתמו המומחים לאמנות בת זמנו:

20

הכישרון המדהים של שיק מתאים יותר להעביר לצופים דמויות מפלצתיות עתירות רשע מאשר לתאר דמויות חיוביות סובלות.

האמירה הזאת מתאימה לציירים וקריקטוריסטים רבים. יש כל כך הרבה הבעות שבעזרתן אפשר לתאר אכזריות, ומעט הבעות לתיאור מצוקה.

בציור הבא, שהופיע על שער כתב העת Answer של "קבוצת ברגסון" ומתאר את מרד גטו ורשה, תבחינו שמדובר בעיקר בגבות מכווצות ובפה לא שמח:

21

האם ככה תיארתם את גבורתם של מגיני תל חי?

22

כמו ברשומות רבות אחרות, גם כאן בחרתי להתייחס רק לחלק מהמפעל הענק של נושא הרשומה.

שיק יצר סדרת ציורים פטריוטיים אמריקאיים ואייר ספרים רבים, ביניהם אגדות אנדרסן.

אנחנו כאן בארץ מכירים בעיקר את מגילת העצמאות שהוא כתב ועיטר:

23

וכל זה עד גיל 57.

הנה צילום שלו משנת 1942, כשהיה בן 48:

24

והנה דיוקן עצמי שצייר שנתיים מאוחר יותר:

25

משהו על הטכניקה של שיק:

רוב העבודות שלו בוצעו בשילוב של צבעי מים וגואש.

מי שיבחן מקרוב את הפרטים יראה שחלק מהצללים נעשו בקווקוו:

26

מה שמצביע על כך שגם בציורי הצבע שלו ניכרת השפעה מתחריטי הנחושת הקלאסיים.

באיורי השחור-לבן הנדירים זה כמובן בולט יותר.

באופן כללי, העבודות שלו בשחור-לבן שלו פחות מוצלחות.

הנה איור שנקרא "חלום הבלהות של הקצין הנאצי" (שנשבה, למרבה הבושה, על ידי חייל אמריקאי שחור..):

27

מורכבות הקומפוזיציות שלו דורשת תכנון מדוקדק, שעובר דרך סקיצות כאלו בעיפרון:

28

(היטלר וגרינג בדמותם של פרעה ועוזרו – סקיצה לציור להגדה, שכמובן בסופו של דבר לא נכנס להגדה המודפסת).

 

 

 

12 תגובות בנושא “ארתור שיק – מריאליזם לתקומה

  1. בכל פעם שמגיע אלי המייל – אני נהנה הנאה מלאה מקריאת הבלוג שלך; ממש נהדר.אני זוכר איורים של ארתור שיק, אלא שלא ידעתי שבאיזו אינטנסיביות, רבגוניות ויושרה אמנותית יצר. כה לחי!!!

    אהבתי

  2. סדר פסח 1968 בבסיס צה"ל איפשהו בסיני, השתתפתי כילדה בת 3 וכל הנוכחים [ כמה מאות ]קיבלו במתנה מהרב גורן הגדה של פסח עם איורים של שיק. מאז אני פוחדת כל שנה מהפרצופים המפחידים של אוייבינו וצרינו הקמים עלינו לכלותינו בכל דור ודור והקדוש ברוך הוא מצילינו מידם. מצד שני אני משתאה נוכח היהודים בהגדה של שיק, בין אם בני ישראל הנמלטים ממצרים ובין אם יהודים המגידים לבניהם בכל דור ודור, כולם מכוערים עד גרוטסקים.
    תודה על רשימה שהלוואי והיתה יותר ארוכה
    כרגיל, תענוג!

    אהבתי

  3. אני לא רוצה להגיד שהוא מזכיר לי קריקטוריסטים ערבים ואני לא רוצה להגיד שהדמויות שלו לרוב מביטות הצידה כי הן לא יכולות לשאת את הברוטליות של הצייר, אבל מר שיק הוא יותר מדי לצפיה עם הקפה של הבוקר. הוא מצליח לצייר את התיעוב והשנאה והרוע עד שכמה רסיסים נדבקים גם בו. אני מעדיף את הקלילות המחוייכת של נורמן רוקוול על הראליזם האלים של שיק.
    עושר השמור לבעליו – לרעתו.

    אהבתי

  4. וואו! איזה עומס! ופאתוס! תמונת תל-חי עם האריות והכתר והלב והקומפוזיציה של אנדרטה רוסית… טוב- ככה עיצבו אז אנדרטאות. ההגדה מדהימה, פראקטלית. תודה על הרשומה.

    אהבתי

  5. רשומה מעשירה. גם אני הכרתי רק את ההגדה של פסח עם איוריו. הוא בהחלט ייחודי בסגנונו ומפחיד למדי. הצבעוניות, הפירוט הרב, ועומס הדמויות מראים לדעתי שתפסת מרובה לא תפסת. ועם זאת אין ספק שמוכשר כמו שד במלאכת האיור.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.