פרנץ מזרל – מסע של תשוקה

כאשר התבקש תומאס מאן לציין איזה סרט עשה עליו את הרושם הגדול ביותר הוא אמר: "במקום שם של סרט אני מעדיף לציין רומן חזותי, או רומן בתמונות של פרנץ מזרל."
פרט למשקל שיש למחמאה של תומאס מאן, יש כאן הארה על הזיקה שבין הקולנוע לרומן החזותי, שפרנץ מזרל היה מחלוציו.
01
מי שימצא עניין ברשומה הזאת יוכל להודות לחברתנו אלונה פרנקל שלאחרונה נתנה לי את הספר הזה:

02

כבר ברשומה על חיתוכי העץ, לבן על גבי שחור, התייחסתי למקום המרכזי שתופס מזרל במה שקשור בטכניקת חיתוך העץ בעידן המודרני. זה כולל גם את הדרך שבה חיתוך העץ, שהוא טכניקת ההדפס העתיקה בעולם, משתלב עם האקספרסיוניזם המרכז אירופאי ועם התפיסות הסוציאליסטיות והאנטי מלחמתיות.
ברשומה הנוכחית בחרתי להתרכז בספר הזה, מסע של תשוקה, או "ספר השעות", גם בגלל שמזרל עצמו הרגיש שהוא עומד מאחוריו, ובכמה הזדמנויות אמר שזה הספר הטוב ביותר שלו, וגם בגלל שזאת היצירה שנחשבת לתחילתו של הרומן הגראפי בעת החדשה. כך בעיני חוקרים רבים של תולדות הרומן הגראפי, וגם לדעתי.
היום, כשהמושג "רומן גראפי" הוא בדרך כלל שילוב של איור וטקסט, מה שאוהבים לכנות "קומיקס", היצירות של מזרל וחבריו הם סיפורים ללא טקסט והעיקר, ובזה אני מעדיף את התפיסה הסיפורית של מזרל על פני רוב הרומנים הגראפיים, כשאתה רואה ציור של מזרל, אתה לא מנחש מה הציור הבא. כל ציור שאתה רואה הוא בעצם סינופסיס ל"מיני עלילה", ובמובן זה מזרל רחוק מאוד מהקומיקס.
הסיפור של מסע של תשוקה הוא פשוט:
הגיבור, שאם תרצו הוא מזרל עצמו, ואת זה הוא מספר לנו כבר בחיתוך הראשון, מגיע העירה ברכבת.
0304

שם הוא חווה חוויות טיפוסיות של אדם רגיש, ער לעוולות חברתיות…
0506
הוא מתאהב…
07
חווית האהבה גורמת לו אושר, שגורם לו להיטיב עם העולם.
080910
כאשר זונה שבה הוא מתאהב מתה, הוא יוצא למסע סביב העולם…
111213
הוא נלחם בעבדות…
14
וכשהוא חוזר העירה הוא מרגיש שבעצם הוא לא שייך לעולם המושחת.
15
הוא משתתף בקטטות…
16
מפנה עורף לדת…
17
משתין על העיר…
18
וגם מפליץ בחברת קבוצה של אנשי עסקים.
19
(שני ההדפסים האחרונים הושמטו מכמה מהדורות).
בסופו של דבר הוא בורח ליער…
20
ושם עובר לעולם אחר.
21
הבאתי כאן חלק קטן מתוך 167 חיתוכי העץ שבספר.
למרות שציינתי שמדובר במעין אוטוביוגרפיה, לא כל החוויות לקוחות מחייו של מזרל. חלק מהאירועים הוא אימץ מקורות חייו של אנרי גילבו, סוציאליסט צרפתי, ידידם של סטפן צוויג ורומן רולן ולימים גם של לנין.
22

הנה מה שמזרל כתב על הספר הזה בראיון משנת 1967:

"אני מאמין שיש כאן את תמצית הדברים אותם אני רוצה לומר. אני מבטא את הפילוסופיה שלי, ואולי הספר הזה על 167 ההדפסים שבו, מכיל את כל מה שיצרתי מאז, כי מהתמונות האלה פיתחתי כמה נושאים בעבודותי המאוחרות יותר."

משהו על הטכניקה:
בהזדמנויות שונות הבעתי את דעתי שאסור לטכניקה לשלוט ביוצר. מצד שני, יוצר שמביא את השליטה שלו בטכניקה לחזית, מסתכן ברהב הווירטואוזיות, שהיא אחד המכשולים העיקריים בניסיון להגיע לאמת.
כאשר העולם החזותי החל להיות מושפע באמצע המאה ה-19 מהגילוי החדש, הצילום, חותכי העץ חגגו. קל להפוך צילום בגווני אפור לצילום קו – כלומר שחור-לבן. ואז מה שנשאר לך הוא להפוך את זה לרישום בשחור-לבן:
23
ומזה לחיתוך עץ.
חותכי עץ רבים בנו את עבודותיהם על אפקט האור/צל הזה. לדוגמה, מורי יעקב פינס.
2627
אבל גם אמנים אחרים, כמו למשל קטה קולוויץ':
28
או לין וורד, שנחשב לאחד מממשיכיו של מזרל:
28A
ואפילו רוקוול קנט הנפלא:
29
אלה מבססים את משחק השחור-לבן שלהם באופן מובהק על אור וצל.
מי שיבדוק היטב את חיתוכי העץ ב"מסע של תשוקה", יגלה שאין בהם כמעט אור וצל. הדמויות, המבנים והחפצים לא מטילים צל, ואם יש לנו פה ושם תחושה פלסטית, זה בגלל עובי הקו או הקונטור שבו משתמש מזרל.
לא בכל עבודותיו משתמש מזרל בשפה הפשוטה והנפלאה הזאת של מעין רישום במכחול עבה. היו לו גם איורים שבהם השתעשע באור וצל הקלאסי:

וגם חיתוכי עץ שבהם עיבד יותר את הפרטים:
33
אז למה דווקא בסדרה הזאת מזרל לא משתעשע בפרטים, ובניגוד ל"קהל", אותו אפשר לראות למשל בספר "העיר":..
34
ה"קהל" בסדרה הזאת נראה ככה:
3535A
אז אחד התנאים שהכתיבו את הטכניקה, ובעקבותיה את הסגנון החופשי, לסדרת "מסע של תשוקה" היא העובדה שכל 167 חיתוכי העץ נעשו על בלוקים בגודל 9X7 ס"מ.
בגדלים האלה מזרל לא היה יכול לעשות הדפסים כאלה למשל:
36
ועוד משהו שקשור לעברו כמאייר בעיתון:
מזרל נוכח שבעיתונים שבהם עבד, בעיקר בתקופת מלחמת העולם הראשונה ומיד לאחריה, קווים דקים לא עברו טוב בדפוס, ולכן השתמש במכחולים עבים לאיורים האלה:
373940

38

מה שהוביל את משחק השחור-לבן ברישומים שלו היה עובי הקו המשתנה ולא הניסיון לתפוס מבנה פלסטי.
את הכוח הפשוט הזה של המכחול העבה העביר מזרל כמעט במדויק ללוחות הקטנים, וכך הגיע לתוצאה שבעיני היא הטובה ביותר מכל ספריו.
למרות שיש הרואים במזרל "קריקטוריסט" –
414243
במרבית ניסיונותיו להגזים ולעוות אין את האיכויות הבלתי אמצעיות שיש במסע של תשוקה.
גם מההשפעות הסגנוניות שניכרות אצלו, בעיקר מהקוביזם –
4445
מזרל משתחרר לגמרי במסע של תשוקה.

 

הערה:
את הרשומה הקדשתי רק לספר אחד של מזרל. בעתיד אדבר על עוד סדרות מצוינות שלו ואולי גם משהו על חייו.
בישראל הכרנו את מזרל בעיקר כמי שאייר את הספר טיל אולנשפינגל:
46
כמו כולם, גם אני אהבתי את האיורים האלה, אבל נראה לי שגם מזרל עצמו וגם יורשיו ומשמרי זכרו לא רואים באיורים האלה את פסגת יצירתו והם לא נוטים לפרסם אותם מחוץ לספר. ואולי, כמו במקרים דומים, סבורים שטיל אולנשפיגל הזיק יותר מאשר הועיל להערכת יצירתו של מזרל.

ועוד הערה:
לא נכנסתי ברשומה הזאת לנבכי הפילוסופיה של מזרל והחוג שאליו השתייך. רבים עשו את זה. אני מניח שניתוחים שלי לא היו מוסיפים הרבה.

וכאן אני שמח לספר לכם שעדיין רואים אור ספרים למבוגרים שמסופרים בחיתוכי עץ.
בימים אלה רואה אור הספר הנפלא הזה של אבנר כץ:
47
ספר המציע הרהור על חייו של האדם.
בספר הזה ישנם 16 קטעי טקסט קצרים ומאוירים ו-87 חיתוכי לינול, הבוחנים את הדמות האנושית כתו שחור על דף.
ממאה עמודי הספר מהדהדת השאלה – איזה סימן משאיר האדם בחייו?
הנה כמה כפולות מהספר:
4849505152535455
הספר המיוחד הזה רואה אור בהוצאה חדשה ומעניינת, Salomon & Daughters Books
56
מדובר בהוצאת ספרים צעירה, המוקדשת לספרות גראפית למבוגרים.
ספרי ההוצאה יוצאים לאור במהדורה חד פעמית של כ500 עותקים, בהפקה איכותית, ובשפה האנגלית. הספרים נמכרים ברחבי העולם בחנויות ספרים נבחרות, באתר ההוצאה באינטרנט, ובחנויות הספרים הפרטיות בישראל.

 

מודעות פרסומת

8 תגובות בנושא “פרנץ מזרל – מסע של תשוקה

  1. דני יקר!!!
    כמה אני שמחה עם השורות הנפלאות שכתבת על פרנץ מזרל. אומן גדול שאני אוהבת כבר הרבה זמן. בזמנו קניתי ספר עם חיתוכי עץ אורגינאלים, באחת הנסיעות שלי ארצה. אתה חייב להגיע שוב לברלין, ואראה לך עוד חיתוכי עץ
    נ ה ד ר י ם. חיבוק גדול !! ענת

    Liked by 1 person

  2. עבורי, בחור פשוט ממחנה יהודה בירושלים, זה יותר מדי מלומד. כלומר- אני שמח להמריא, אבל כאן ההמראה היא אנכית מדי.נו, וכל השאר, קל????

    Liked by 1 person

  3. נפלאים בעיניי איורים בשחור לבן, ועוד יותר מסקרנים הם חיתוכי העץ. שמחתי להכיר את שפע עבודותיו של מזרל. תודה לך דני, שאתה מרחיב את דעתי.

    Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.